Nuance Groupmapping
18 december 2017

Nuance 08: Interview Groupmapping

Meteen bij binnenkomst in het kantoor van GroupMapping is duidelijk dat we niet te maken hebben met een standaard consultancybureau. 

Hier geen strakke pakken en gesloten kamers, maar mensen in casual kleding die door elkaar heen lopen en afwisselend op grote whiteboards kalken. Het oogt licht chaotisch. „Of we aan het brainstormen zijn”, vraagt mede-oprichter en partner Pascal Brick lachend. „Nee hoor, we zijn gewoon aan het werk. Het is hier altijd zo druk.”

GroupMapping consulteert multinationals en het grotere mkb sinds 2010. En dat doen ze op geheel eigen wijze. In de tijd dat oprichters Rob Ribbers en Pascal Brick voor Capgemini werkten, werd het zaadje geplant voor hun eigen bedrijf. Brick vertelt: „Als een klant een probleem had waar een grote groep mensen bij betrokken was en er was weinig tijd, dan vlogen ze ons in. Soms letterlijk, want we werkten toen al voor multinationals. In maximaal een week begeleidden wij de groep naar een oplossing die door iedereen gedragen werd. Kort en intensief dus. Eigenlijk deden
wij al aan agile werken voordat die term bekend was.” 

Op een gegeven moment wilden de twee ondernemers bedrijven helpen op een manier die langer beklijft. Ze betrokken Lisette Reek en Bart Roestenberg als partners bij GroupMapping en gingen van start. Hun werkwijze: een groep mensen bij elkaar zetten in een ‘veilige’ omgeving – dat wil zeggen dat ze zich vrij voelen om te zeggen wat ze denken, de dialoog faciliteren en vervolgens knopen doorhakken. Ribbers: „Samenwerking kun je niet forceren, maar wel ‘ontwerpen’. Wij noemen onze manier van werken daarom ook wel ‘Collaboration by Design’. Dat is anders dan de  traditionele consultancybureaus doen. Zij brengen meestal advies uit van bovenaf,
wij doen het sámen met de klant. Er is nog een verschil. Vaak worden de inhoud en het veranderproces apart van elkaar benaderd. Wij weven die juist in elkaar. We weten welke inhoud we met wie moeten bespreken en hoe diepgaand.” Hun aanpak slaat aan. Sinds de start is het bedrijf ieder jaar verdubbeld. Volgens klanten is GroupMapping binnen Europa de grootste op dit gebied. Het frappante is dat deze positie met een klein clubje en zonder marketing- of salesinzet is bereikt. Brick: „Wat wij doen is zo specifiek dat we daar om bekend staan. Mensen bellen ons. We hoeven
niet zelf te werven. Ons team bestaat nu uit 26 mensen. We willen niet groter groeien dan vijftig werknemers. Door de methode die we hanteren, kunnen we met weinig mensen toch een grote impact maken.” 

Nieuwe wereld

Wat verklaart de vraag naar de diensten van deze Amsterdamse nicheclub eigenlijk?
Hiervoor neemt Ribbers ons mee terug naar de industriële revolutie aan het begin van de negentiende eeuw. „Vanaf toen gingen bedrijven werken met een management as en een functionele, uitvoerende as. De toekomst was voorspelbaar. Je kon groei voor honderd jaar uittekenen. Maar nu leven we in een andere wereld en die is volatile, urgent, complex en ambiguous, ofwel de VUCA-wereld. Alles gaat twee keer zo snel als vroeger. Voor je het weet, zijn je bedrijfsbeslissingen alweer achterhaald. Het management heeft geen controle meer en stelt alleen maar meer regels en procedures op, terwijl op functioneel niveau mensen gaan navelstaren. Ze kijken alleen nog naar hun eigen stukje werk. Om om te kunnen gaan met die nieuwe wereld moet er een as bij, die noemen we cross-functioneel.”

Lees het volledige interview in de Nuance van Groupmapping.