Nuance Flowfirm
22 september 2017

Nuance 07 - Interview Ben Tuithof en Michiel Werner van Flowfirm

Vooruitdenken, aanpakken en ontwikkelen. Het zijn drie werkwoorden die het Veghelse Flowfirm typeren. Pas twee en een half jaar jong, maar nu al een speler van formaat op de agrifood-markt. Dat heeft het bedrijf - dat installaties bedenkt, maakt en onderhoudt voor met name de voedingsindustrie - te danken aan zijn aanpakkersmentaliteit. Een gesprek met eigenaren Ben Tuithof en Michiel Werner over no-nonsense cultuur, groei en langdurige relaties.

Michiel Werner, directeur en mede-oprichter van Flowfirm, windt er geen doekjes om: „Wij willen de handschoen zijn die past bij de verwachting en het ambitieniveau van onze klant en medewerker.” Geen luttele ambitie, maar die drang komt dan ook ergens vandaan. In 2011 was Werner businessunit manager van de werktuigbouwkundige werkmaatschappij van Actemium, onderdeel van VINCI Energies uit Frankrijk: „Na mooie jaren bij Actemium wilde ik mijzelf verder ontwikkelen. Ik wilde niet ‘op de winkel passen’. Ik had nog meer drang om te ondernemen.” In mei 2014 trok hij de stoute schoenen aan en stapte de directiekamer binnen: „Ik wilde nog meer ondernemen, innovatief bezig zijn. Mijn voorstel aan de directie was om mijn ‘eigen’ businessunit waar ik leiding aan gaf over te nemen.” 

Ondertussen had vriend en tevens collega Ben Tuithof, inkoopverantwoordelijk bij dezelfde werkgever, eenzelfde wens geuit en aangegeven op zoek te zijn naar een volgende stap. Tuithof: „VINCI Actemium is een prachtig bedrijf, maar Michiel en ik zagen als neutrale marktpartij (niet technologie- of merkgedreven) meer kansen en mogelijkheden bij zowel bestaande als nieuwe klanten. We stelden een businessplan op en al snel kregen we naast groen licht ook support van de VINCI-directie gedurende de administratieve ontvlechtingsperiode.”

Lees hier het volledige interview met Ben Tuithof en Michiel Werner van Flowfirm.